Groep 1-2C de Bijtjes
Welkom in groep
1-2:
En dan ben je 4 jaar geworden! Op naar groep 1-2 van de El
Boukhari!
In onze kleutergroepen zitten kinderen van 4 tot 6 jaar. Al spelend leren we
veel van elkaar.
Wat doen we allemaal in groep 1-2:
Methode: (kleuterplein) Kleuterplein
behandelt alles wat een kleuter tegenkomt: rekenen, lezen, (voorbereidend)
schrijven, Engels, sociaal-emotionele ontwikkeling, wereldoriëntatie,
burgerschap, drama, muziek en beeldende vorming. Kleuteronderwijs is speels,
maar niet vrijblijvend. Daarom hebben alle domeinen in Kleuterplein een
volwaardige leerlijn en een duidelijk les doel per activiteit. De leerlijnen
hebben een heldere opbouw: eerst herhaling, daarna uitbreiding. Zo kunnen
kleuters zich stap voor stap ontwikkelen. Kleuters blijven kleuters. Ze willen
spelen en dingen ontdekken. Kleuterplein geeft ze daar alle ruimte voor, met
een themahoek, bouwhoek, ontdekhoek, lees- en schrijfhoek, rekenhoek, verfbord
en zand-watertafel. Ook heeft Kleuterplein uitgewerkte activiteiten voor de
voornaamste ontwikkelingsmaterialen. Denk aan constructiemateriaal,
kralenplanken, mozaïek of vouwblaadjes. Het plezier van de kleuters staat
hierbij centraal. Ze leren spelenderwijs.Alle kinderen krijgen dezelfde
activiteiten aangeboden, maar de doelen staan per niveau vermeld.
Methode: (Logo3000)
Wat is BAK?:BAK staat voor Basiswoordenlijst Amsterdamse kleuters. De Gemeente
Amsterdam heeft deze lijst laten ontwikkelen door het instituut ITTA van de
Universiteit van Amsterdam. De BAK bevat de 3000 belangrijke woorden die
kinderen moeten kennen als ze naar groep 3 gaan: woordenlijst 1, die kinderen
leren in groep 1 en woordenlijst 2 voor groep 2. Als ze de BAK kennen, hebben
ze een belangrijke basis waarop ze verder kunnen bouwen. De BAK lijsten staan
in het onderwijs bekend als ‘de placemats’. De kinderen kunnen niet werken met
deze placemats, daarom zal de leerkracht met de woorden in de weer moeten gaan.
LOGO3000 is het ideale hulpmiddel daarvoor.
Logo 3000: makkelijk en plezierig: Door de
BAK weten de leerkrachten precies welke woorden belangrijk zijn voor kinderen.
Maar er was grote behoefte aan materiaal. LOGO 3000 heeft alle 3000 woorden
kant en klaar uitgewerkt zodat de leerkrachten een minimale voorbereidings-
tijd hebben. Wij hebben alle uitgewerkte voorbeelden en plaatjes in handen. Zo
kunnen we onze aandacht richten op een goed functioneel taalaanbod, waarbij de
woorden glashelder en spelenderwijs aan de orde komen.
Methode: (Doos
vol gevoelens) De doos vol gevoelens is ontworpen om de sociale-emotionele
ontwikkeling van kinderen te ondersteunen en is opgebouwd rond de vier
basisgevoelens: blij, bang, boos en verdrietig. Op een speelse manier leren
kinderen gevoelens herkennen, erkennen, begrijpen en uiten. Het beheersen van
de basisgevoelens geeft jonge kinderen een eerste houvast tot een rijk
emotioneel level. Op IBS El Boukhari is er doorgaande lijn voor de sociale
emotionele ontwikkeling van onze leerlingen.
Methode: (Wegwijs)
Wegwijs is een complete en compacte verkeersmethode voor groep 1 t/m 8.
Alle jaargroepen werken met dezelfde thema’s. Elke groep op eigen niveau. Met
duidelijke praatplaten behandelen we de verkeersregels. Ook horen er werkbladen
erbij.
Methode: (Pennenstreken)
Bij ons op school werken we in alle groepen met dezelfde schrijfmethode,
namelijk Pennenstreken. Deze populaire methode leert kinderen op hun eigen
niveau leesbaar en vlot schrijven. Van een speels kleuterpakket in groep 1 en 2
naar intensieve, uitgebreide en leerzame programma's in de volgende
jaargroepen. De methode sluit aan bij het onderwijs van nu.
Bijzondere activiteiten in groep 1-2:
·
Iedere nieuwe
leerling mag 5 x kennismaken met de leerkracht(en) en kinderen in de groep. Zo
wordt het starten veel fijner.
·
We hebben 2 x per
week godsdienstles van onze godsdienstleerkracht.
·
Het aanleren van
Nederlands verdient op onze school speciale aandacht. In de methode
Kleuterplein wordt aandacht besteed aan taal, maar tijdens speciale NT2-lessen
komen de onderdelen extra aan bod.
·
Om de klank-teken
koppeling bij kinderen te verbeteren zetten wij de methode Spreekbeeld
in.
·
Halverwege groep
2 starten we met BOUW. Een methode om te starten met het leesproces.